Στον τελευταίο του άθλο ο Ηρακλής συνάντησε τον Άτλαντα, τον Τιτάνα που ήταν υπεύθυνος να κρατάει στις πλάτες του τον ουρανό. Ήταν η τιμωρία που είχε λάβει από τον Δία μετά την Τιτανομαχία.
Ήταν βαρύς ο ουρανός; Πολύ! Κουραζόταν ο Άτλαντας; Πιθανότατα πολύ! Παράτησε τον ουρανό; Όχι!
Προσπερνώντας το θέμα της τιμωρίας, ας δούμε το θέμα της ευθύνης! Ευθύνες κουβαλάμε όλοι μας. Άλλοι λίγες, άλλοι πολλές! Κάποιες φορές φαίνονται ασήκωτες, σαν τον ουρανό! Πώς τις αντιμετωπίζουμε;
Μπήκαμε στη θέση του Άτλαντα και κάθε παιδί σήκωσε τον «ουρανό», μια πολύ μεγάλη σφαίρα από φελιζόλ (πιο βαριά απ’ ότι φαίνεται...) και υπήρξαν διαφορετικές περιπτώσεις. Άλλα παιδιά τη σήκωσαν με ευκολία, κάποια χρειάστηκαν βοήθεια, κάποια δε δέχτηκαν βοήθεια και τελικά η μπάλα έπεσε, κάποια δυσκολεύτηκαν αλλά κατάφεραν τελικά να κρατήσουν την υδρόγειο αφαίρα στα χέρια τους. Τις ευθύνες, λοιπόν, που αναλαμβάνουμε, τις κρατάμε, ακόμα κι αν φαίνονται δύσκολες! Κι αν μας φανούν ακατόρθωτες... ζητάμε βοήθεια! Και θα μας δοθεί!
Στ' τάξη και σε μια πρώτη προσέγγιση στο ύφος και την τεχνοτροπία των ναΐφ ζωγράφων.
Ιωάννα Βερέμη: «Σχέση στοργής»
Η Naïve art (τέχνη ναΐφ) γενικά χαρακτηρίζεται από μια απλοϊκότητα και ως προς το περιεχόμενο που αποδίδει και ως προς την τεχνική της. Ο όρος ταυτίζεται με το «αφελής».
Στα πλαίσια του μαθήματος των εικαστικών, γνωρίσαμε και προσπαθήσαμε να αντιγράψουμε σε ελεύθερη απόδοση στοιχεία του πίνακα της Ιωάννας Βερέμη: "Σχέση στοργής".
Τα παιδιά ανακάλυψαν τη γοητεία της προσωπογραφίας μέσα στα πλαίσια της ναΐφ ζωγραφικής και πήραν έμπνευση για να δημιουργήσουν τα δικά τους έργα στο μέλλον!
Την τελευταία μέρα του Οκτωβρίου, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ’ τάξης επισκέφτηκαν τον Βοτανικό Κήπο Bee Garden, στο πλαίσιο των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων». Μέσα στην καταπράσινη έκταση 4.000 τ.μ, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν την τέλεια οργανωμένη κοινωνία των μελισσών.
Περνώντας από διάφορους «σταθμούς», οι μικροί εξερευνητές περιπλανήθηκαν σε όλα τα κυρίαρχα μελισσοκομικά φυτά της ελληνικής υπαίθρου, γνώρισαν τα στάδια ανάπτυξης του γόνου, τον ρόλο του κηφήνα και τη συμβολή των κοινωνικών αυτών εντόμων στην επικονίαση και τον πολλαπλασιασμό των φυτών. Επιπλέον, ντύθηκαν με τον απαραίτητο μελισσοκομικό εξοπλισμό και παρατήρησαν
τις μέλισσες σε πλήρη δραστηριότητα μέσα σε γυάλινες κυψέλες.
Η επίσκεψη στο μελισσοκομικό μουσείο του βοτανικού κήπου αποκάλυψε στα παιδιά ποικίλα οικογενειακά εργαλεία που χρησιμοποιούσαν οι 4 προηγούμενες γενιές μελισσοκόμων, διάφορες παραδοσιακές κυψέλες από όλα τα μέρη της Ελλάδας, αλλά και μελισσοκόφινα από το Άγιο Όρος.
Η επίσκεψή μας έκλεισε με τον καλύτερο τρόπο, με τα παιδιά να δοκιμάζουν κομμάτια κερήθρας με μέλι, καθώς και όλα τα είδη μελιού που υπήρχαν στο εκθετήριο! Οι γευσιγνώστες έμαθαν να διακρίνουν το ήπιο ανθόμελο, από το πευκόμελο, το μέλι βελανιδιάς και το παχύρρευστο καστανόμελο.
«Αγαπάμε το περιβάλλον και προστατεύουμε τις μέλισσες που συντηρούν τον κύκλο της ζωής μας», κρατήσαμε ως σύνθημά μας!
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ τάξης του Σχολείου μας, είχαν τη χαρά να επισκεφτούν το Ολυμπιακό Μουσείο Θεσσαλονίκης και να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα «Υγιεινή Διατροφή».
Αφού, αρχικά, γνώρισαν τα μυστικά μιας ισορροπημένης διατροφής και ενός υγιεινού τρόπου ζωής, προχώρησαν στην κατασκευή της πυραμίδας της μεσογειακής διατροφής, στο πλαίσιο ενός παιχνιδιού, που έλαβε χώρα στον χώρο του μουσείου.
Έπειτα είχε σειρά η παρασκευή της πιο υγιεινής πίτσας! Φόρεσαν τις ποδιές τους, έπλυναν τα χεράκια τους, σήκωσαν τα μανίκια και επιδόθηκαν με υπέρμετρο ζήλο στη εκτέλεση της συνταγής! Όλα πήγαν περίφημα και σε λίγη ώρα η κουζίνα του μουσείου μοσχοβόλησε!
Γ' τάξη και ο πουαντιγισμός μας
ενθουσίασε τόσο που ανυπομονούσαμε να έρθει κάθε εβδομάδα η ώρα των Εικαστικών
για να δημιουργήσουμε με σημεία , όπως ο Σερά, ο Σινιάκ και τόσοι άλλοι
καλλιτέχνες που ακολούθησαν στο έργο τους αυτόν τον τρόπο έκφρασης.
Η χαρά της δημιουργίας λάμπει στα
μάτια των παιδιών και περιμένουμε πολλά από αυτά στη συνέχεια!
Πιπέρι στο νερό του πιάτου. Τι θα συμβεί αν ακουμπήσουμε το δάχτυλό μας στο νερό, αφού το υγράνουμε με απορρυπαντικό πιάτων;
Η Α’ τάξη
ξεκίνησε και φέτος το ταξίδι της στον κόσμο των Φυσικών Επιστημών και οι μικροί
μας επιστήμονες κλήθηκαν να απαντήσουν τα ... «ανεξήγητα».
«Ουφ, γιατί
πρέπει πάλι να πλύνω τα χέρια μου;»
«Γιατί όταν
το φως περνάει μέσα από το νερό τα πάντα φαίνονται διαφορετικά;»
Και οι
υποθέσεις φούντωσαν!
Φυσικά, τι
καλύτερο από ένα πείραμα!
Εφαρμόζοντας
πειράματα με απλά καθημερινά υλικά, οι μαθητές της Πρώτης τάξης προσέγγισαν
έννοιες της Φυσικής, όπως η διάθλαση, με διασκεδαστικό τρόπο και απέκτησαν
καινούριες γνώσεις για τον τρόπο που λειτουργεί ο κόσμος γύρω τους.
Το μολύβι φαίνεται σπασμένο όταν το βυθίσουμε στο νερό
Τα βέλη φαίνονται να αλλάζουν κατεύθυνση, όταν τα δούμε πίσω από την καμπύλη επιφάνεια ενός διαφανούς ποτηριού γεμάτου με νερό.
Ποια λέξη σας έρχεται στο μυαλό ακούγοντας τη λέξη "πατρίδα";
Γ΄ τάξη... παραμονές της τριπλής γιορτής της 28ης Οκτωβρίου. Το κάθε παιδί έγραφε τη λέξη που του ταίριαζε και μετά ζωγράφιζε εικόνες σχετικές με την 28η Οκτωβρίου!
Το αποτέλεσμα; Ένα θεματικό και πολύ όμορφο κολάζ, φτιαγμένο από όλη την τάξη! Θα στολίζει τον τοίχο μας από δω και στο εξής! Απολαύστε το!
Τις ημέρες που πέρασαν, στην Γ΄ τάξη, συζητήσαμε πολύ για τα γεγονότα του 1940. Είπαμε για τον πόλεμο, για την αυτοθυσία ανδρών και γυναικών, για την ανιδιοτέλεια των αγωνιστών, για τα δεινά του πολέμου και την αντίσταση στην αρπαγή της ελευθερίας.
Παρακολουθήσαμε την εξαιρετική γιορτή της Δ’ τάξης, μάθαμε καινούρια πράγματα και θυμηθήκαμε κάποια που είχαν λησμονηθεί.
Όταν επιστρέψαμε, τελικά, στα θρανία, έγινε μία ερώτηση στα παιδιά... «Ακούσατε τόσα για τον πόλεμο, για τις μάχες, για τα βουνά, το κρύο και τις κακουχίες. Αλήθεια, τους ξέρετε όλους αυτούς τους στρατιώτες που σκοτώθηκαν εκεί; Θα τους μάθετε άραγε ποτέ; Δυστυχώς όχι... Δυστυχώς θα παραμείνουν άγνωστοι σε σας και σε πολλούς ακόμη. Αν όμως ήταν μπροστά σας, αυτός, ο άγνωστος στρατιώτης...τι θα του λέγατε;»
Και τα παιδιά μας, που έχουν μάθει να ακούν να αισθάνονται και να συναισθάνονται, προσέφεραν φόρο τιμής στον Άγνωστο Στρατιώτη, εκφράζονται την ευγνωμοσύνη τους για τη θυσία όσων έπεσαν ηρωικά μαχόμενοι.
Με δύο παιχνίδια αποφάσισαν να
συστηθούν οι θεοί του Ολύμπου! Κάθε θεός και κάθε θεά έχει το σύμβολό της! Ποιο
είναι όμως αυτό; Ο Απόλλωνας έχει το παγόνι και η Αφροδίτη το σφυρί; Ή μήπως η
Δήμητρα έχει τον κεραυνό και ο Δίας την τρίαινα;
Στο πρώτο παιχνίδι τα παιδιά
συνεργατικά θα πρέπει να αντιστοιχίσουν τον σωστό θεό/θεά στο σύμβολό τους!
Αντίπαλός τους... ο χρόνος, που μετράει αντίστροφα! Πόσα σωστά θα έχουν μέχρι
το τέλος;
Το δεύτερο παιχνίδι έχει στηθεί πάνω
στην έδρα όπου κάθε θεός και θεά έχει το ποτηράκι του/της! Στη γραμμή αφετηρίας
έχουν τοποθετηθεί τάπες με τα διαφορετικά σύμβολα των θεών! Τα παιδιά πρέπει με
μια κίνηση του δακτύλου να σπρώξουν την τάπα της επιλογής τους και να τη φέρουν
όσο πιο κοντά γίνεται στον αντίστοιχο θεό! Προσοχή! Αν πέσουν κάτω οι τάπες
βγαίνουν εκτός παιχνιδιού! Πόσοι θεοί θα καταλήξουν με το σύμβολό τους;
Πιστέψτε μας, είναι πιο δύσκολο απ’ ό,τι ακούγεται!
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης τίμησαν
τους ήρωες και τις ηρωίδες του έπους του 40 με τη γιορτή που ετοίμασαν.
Προηγήθηκαν σχετικά αναγνώσματα στην τάξη, προβολή βίντεο και συζητήσεις
για τα ιστορικά γεγονότα ώστε να γνωρίζουν τι παρουσιάζουν στα υπόλοιπα
παιδιά του σχολείου μας.
Ακούστηκαν ποιήματα για όλες τις γιορτινές
ημέρες του Οκτωβρίου: για τον άγιο Δημήτριο, πολιούχο και προστάτη της
πόλης μας, για την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, για τα γεγονότα του
40 και για την αξιοσημείωτη συμβολή των γυναικών στο πόλεμο, οι οποίες βοηθούσαν τους στρατιώτες μας στα βουνά της Πίνδου. Η γιορτή συνοδευόταν από μικρά
θεατρικά δρώμενα, που αφορούσαν τις γυναίκες της Πίνδου, τους φαντάρους που
έφευγαν για το μέτωπο αλλά και τους τραυματίες που περιθάλπονταν από
τους γιατρούς.
Οι παραδοσιακοί χοροί των μαθητών και μαθητριών της Στ
τάξης σηματοδότησαν την έναρξη για τη γιορτή της Δ΄ τάξης η οποία έκλεισε με
τον εθνικό ύμνο που έψαλαν με όλα τα παιδιά.
Τη γιορτή, η οποία άρχισε με την παράδοση της σημαίας στα δύο αγήματα που συγκροτήθηκαν από μαθητές της Στ΄ τάξης, παρακολούθησαν και πολλοί γονείς των μαθητών. Στη συνέχεια ακολούθησε κατάθεση στεφάνων στο μνήμα του π. Λεωνίδα, ο οποίος ήταν στρατιωτικός ιερέας στον πόλεμο του ΄40, και μετά παρέλαση στην αυλή του σχολείου. Τα παιδιά της Ε΄ και Στ΄ τάξης μετέβησαν στον ναό του Αγίου Δημητρίου, όπου συμμετείχαν στη λιτανεία που πραγματοποιήθηκε στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Δείτε τη γιορτή που παρουσίασε η Δ΄ τάξη στην αίθουσα εκδηλώσεων του Σχολείου.
Η Ε΄ τάξη του Σχολείου μας επισκέφτηκε τρία ρωμαϊκά μνημεία της Θεσσαλονίκης: τη Ροτόντα, την Αψίδα του Γαλερίου και το Γαλεριανό Ανάκτορο.
Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του εργαστηρίου δεξιοτήτων που έχει ως αντικείμενο μελέτης την: «Τοπική πολιτιστική κληρονομιά: Ρωμαϊκά και Βυζαντινά μνημεία του τόπου μου».
Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά τα μνημεία για τα οποία θα ετοιμάσουν εργασίες στις συνέχεια, ξεναγήθηκαν σε αυτά από τους εκπαιδευτικούς των τμημάτων, παρατήρησαν την αρχιτεκτονική τους και έκαναν μια ιστορική αναδρομή στη Θεσσαλονίκη του 4ου αιώνα μ.Χ. Παράλληλα, συμπλήρωσαν ένα φύλλο εργασίας με ερωτήσεις που συνοδεύονταν από εικόνες των μνημείων, συμμετέχοντας διαδραστικά και απολαμβάνοντας ακόμη περισσότερο την ξενάγηση!
Παρασκευή 25 Οκτωβρίου. Παραμονή της πανήγυρης της πόλης μας, της Θεσσαλονίκης... γιορτάζει ο πολιούχος μας, ο άγιος Δημήτριος. Ο ναός του γίνεται τόπος προσκυνήματος. Ντόπιοι και μη, ακόμη και αλλοδαποί, ορθόδοξοι και μη, κλίνουν ευλαβικά το σώμα και τον νου, προσευχόμενοι στο παλικάρι της πίστης, να μεσιτεύει στον Θεό για την πόλη του και για τον καθένα που κατοικεί σ΄ αυτήν. Μαζί με τον Άγιο, κατά παράδοση, γιορτάζεται και πανηγυρίζει μαζί του και η Μητέρα του Κυρίου, η Παναγία. Έτσι κάθε χρόνο ο ναός του Αγίου υποδέχεται και μια εικόνα από κάποιο σημείο της Ορθοδοξίας.
Φέτος, το 2024, φιλοξενήθηκε και τέθηκε για προσκύνηση η εικόνα της Παναγίας Φανερωμένης από τη Νέα Αρτάκη της Εύβοιας.
Όπως επίσης είναι καθιερωμένο, την παραμονή της γιορτής, μετά τη Θεία Λειτουργία, γίνεται λιτάνευση της φιλοξενούμενης εικόνας της Παναγίας, της εικόνας του αγίου Δημητρίου και του κιβωρίου με τα λείψανά του. Όλα αυτά μεταφέρονται σε κιλλίβαντα τραπέζης, που έλκεται από στρατιωτικό αυτοκίνητο. Τιμητικά στρατιωτικά αγήματα συνοδεύουν εκατέρωθεν τα λιτανευόμενα ιερά προσκυνήματα. Κατά τη λιτανεία προηγούνται φιλαρμονικές του στρατού και της αστυνομίας, αγήματα από χριστιανικές ορθόδοξες ομάδες, σχολεία, όπως το δικό μας - το οποίο συμμετέχει στην λιτάνευση από το 2018 - μοναχές από μοναστήρια της περιοχής μας και όλοι οι ιερείς των ενοριών της Μητρόπολης. Φέτος ακολούθησαν τη λιτανεία 11 μητροπολίτες προερχόμενοι από αρκετά μέρη της χώρας μας. Τη λιτανεία έκλειναν οι πιστοί, που ακολούθησαν με ευλάβεια την πομπή.
Η λιτανεία ξεκίνησε στις 11.00 και ακολούθησε τη διαδρομή Αγίου Δημητρίου - Βενιζέλου - Εγνατία - Αγίας Σοφίας - Αγίου Δημητρίου, για να καταλήξει και πάλι στον ναό. Ήταν μια σημαντική στιγμή και για τα παιδιά της Ε΄ και Στ΄ τάξης του Σχολείου μας, που τελείωσε με μια αναμνηστική φωτογραφία. Αυτή βγήκε με πρωτοβουλία του Μητροπολίτη μας κ. Φιλοθέου, ο οποίος κάλεσε όλους τους αρχιερείς να έλθουν ακριβώς μπροστά από τα παιδιά των σχολείων, που ήταν παραταγμένα στα σκαλοπάτια του προαυλίου του ναού.
Δείτε ένα δεκάλεπτο βίντεο με τις σημαντικότερες στιγμές της μέρας αυτής.